Darurat

Setelah tamat Perang Dunia Kedua, keselamatan negara tergugat sekali lagi. Ancaman kali ini datangnya dari Parti Komunis Malaya (PKM) yang tidak berpuas hati dengan kembalinya pemerintahan British. MPAJA terutamanya PKM telah enggan menyerah diri malahan menghasut rakyat menentang British. Bagi mengawal keadaan, kerajaan telah mengisytiharkan Darurat pada 8 Jun 1948.




Menjelang tahun 1952 komponen Tentera Persekutuan mula diperbesarkan. Sehingga tahun 1956, Rejimen Askar Melayu telah bertambah kepada 7 Batalion. Bagi menangani masalah komunis ini juga, Lt Gen Harold Briggs telah menyusun semula penempatan penduduk menjadi lebih teratur dan terkawal di bawah Rancangan Briggs.



Akhirnya PKM telah menawar diri untuk berunding. Tunku Abdul Rahman telah mengadakan perjumpaan dengan pemimpin PKM pada waktu itu iaitu Chin Peng pada 28 Disember 1955 di Baling, Kedah. Bagaimanapun, Rundingan Baling telah menemui jalan buntu. Komunis meneruskan keganasan dan kerajaan meneruskan operasi ketenteraan. Aktiviti PKM dapat dibendung dan darurat ditamatkan pada tahun 1960.

No comments: