Insurgensi



Menyedari perjuangan mereka tidak mendapat sokongan dari rakyat dan menerima tekanan dari Pasukan Keselamatan (PK), dalam tahun 1960 PKM telah berundur di kawasan hutan Selatan Thailand dengan tujuan untuk penyusunan semula. PKM telah mengubah strategi dengan mengurangkan segala aktiviti keganasan dan sebaliknya mempergiatkan aktiviti propoganda dan subversif.

Pada akhir tahun 1968 PKM dengan penuh keyakinan di atas persiapannya telah bangkit semula untuk memberontak. Peristiwa 13 Mei 1969 telah memberi ruang kepada PKM menyusup masuk ke dalam masyarakat dan juga kawasan-kawasan operasi mereka semasa zaman darurat. Kali ini PKM telah mempergiatkan aktiviti militannya serta propoganda di kawasan-kawasan penempatan terpencil.

Berakhirnya Perang Dingin antara blok Barat dan blok Timur di akhir tahun 80 an telah mempengaruhi senario perjuangan PKM di Malaysia yang melihatkan satu Perjanjian Damai bagi perletakan senjata PKM di Haadyai pada 2 Disember 1989. Di dalam tempoh ini juga, Rejimen Askar Melayu dikurniakan Panji-Panji DiRaja pada 1 Mac 1958. Ini juga memperlihatkan perubahan demi perubahan telah berlaku dalam pentadbiran dan pemerkasaan Rejimen Tertua TD ini.






No comments: